Teori- og veiledning

Teori- og veiledningsboken består av en teoretisk og en praktisk del. Sammen gir de leseren et solid grunnlag både for gjennomføringen av undervisningen og forståelse for den bakenforliggende modellen.

Teoriedelen, som er skrevet av Sven Lindbäck, gir en solid innføring i grunnlaget for metodene som benyttes i Stenbråtenmetoden. Forfatteren gjennomgår betydningen av kognitive funksjoner og begrensninger i disse, og ser på hvilke praktiske tilnærminger som anvendes for å bygge opp under ressurser og kompensere for begrensninger.

Forfatteren presenter to ulike modeller som tar utgangspunkt generell læringsteori og i eksperimentelle undersøkelser av de ulike delkomponentene i leseprosessen. Videre viser han hvordan språklige, ortografiske og semantiske ferdigheter er gjensidig avhengig av hverandre når en ny leser skal utvikle gode leseferdigheter. Teoridelen munner ut i et forsøk på å vise hvordan disse modellene kan forklare sentrale fenomener som er avdekket om leseprosessen og leseutviklingen, samt peke på hvilke konsekvenser dette får for de tiltakene skolen bør sette inn i ordinær begynneropplæring. Det legges vekt på Stenbråtenmetoden som en god ramme for å utarbeide tiltak som er rettet mot elever som ikke kommer i gang med, eller som stagnerer i leseutviklingen.

Praksisdelen, som er skrevet av Bente Pedersen Dragland, fungerer som en manual for lærerne i gjennomføringen av undervisningen. Her blir mål, innhold og fremgangsmåter beskrevet i detalj i oppsatt rekkefølge. De ulike beskrivelsene vil følge læringsmålene i Lesetrappa, og hver del gir en fullstendig beskrivelse av innholdet til hvert mål. Praksisdelen tilbyr dessuten nyttige beskrivelser av hvordan lærerne bør arbeide og tenke når de jobber med begynneropplæringen i lesing. Disse begrunnelsene vil alltid være relatert til temaer i teoridelen.
Share by: