Om Stenbråtenmetoden

Stenbråtenmetodenetoden er utviklet av Bente Pedersen Dragland ved Stenbråten skole i Oslo gjennom en 15-års-periode med praksis og utprøving. I samarbeid med Sven Lindbäck fra pedagogisk-psykologisk tjeneste i Oslo, ble metoden fundamentert på evidensbasert forsking på lese- og skriveutvikling og opplæring.

Gjennom de første årene ble metoden benyttet i lese- og begrepsopplæringen for elever med psykisk utviklingshemming i spesialklasser. Ettersom metoden viste seg å være svært effektiv for å utvikle gode avkodingsferdigheter og leseforståelse, ble den også innført som foretrukken metode i ordinær spesialundervisning. De siste tre årene har metoden blitt prøvd ut med gode resultater i ordinære førsteklasser ved Stenbråten skole. I dag benytter alle førsteklasselærere på Stenbråten skole metoden som et ledd i begynneropplæringen i lesing. Metoden sikrer alle elevene en god og tilpasset leseopplæring.

Stenbråtenmetoden kjennetegnes av en trinnvis og systematisk progresjon, hvor eleven ledes fra en føralfabetisk fase til en automatisert alfabetisk fase med leseflyt og leseforståelse.

Lesetrappa med sine syv trinn står sentralt i metoden og representerer trinnene som eleven må bestige for å utvikle gode leseferdigheter. Eleven testes og vurderes ved oppstart og løpende gjennom skoleåret. Ferdighetene på et gitt trinn skal være automatisert før eleven tas til det neste.

Fremgangsmåten som benyttes i Stenbråtenmetoden bidrar til at eleven opplever mestring og fremgang i leseutviklingen.

Undervisningsmateriellet omfatter blant annet Lesekofferten, teori- og veiledningsbok, samt alfabetkort og ni elevrettede lese- og skrivehefter.

STENBRÅTENMETODENS
GRUNNLEGGERE


Stenbråtenmetoden er et resultat av et langt samarbeid og diskusjoner rundt læring og leseinnlæring i et teoretisk og praktisk perspektiv. 

Bente Pedersen Dragland

Spesialpedagog
Bente har utviklet Stenbråtenmetoden gjennom en 15-års-periode med praksis og utprøving ved Stenbråten skole. Hun har også utviklet alt materiell knyttet til metoden og har beskrevet de konkrete fremgangsmåtene knyttet til målene i Teori- og veiledningsboken.

Bente og Sven har samarbeidet siden 2002, og teorien er et resultat av diskusjoner rundt læring og leseinnlæring i et teoretisk og praktisk perspektiv.

I 2014 startet Bente og Karina arbeidet med å implementere Stenbråtenmetoden i ordinære førsteklasser.

Bente har i samarbeid med Karina og Tell forlag laget videoveiledning til hvert mål knyttet til Lesetrappa.

Svein Lindbäck

Pedagogisk-psykologisk rådgiver
Sven har skrevet den generelle teoridelen og den teoretiske begrunnelsen for oppgavene knyttet til Lesetrappa i Teori- og veiledningsboken.

Bente og Sven har samarbeidet siden 2002, og teorien er et resultat av diskusjoner rundt læring og leseinnlæring i et teoretisk og praktisk perspektiv.

Karina Eriksen Lorentzen

Spesialpedagog
Under veiledning fra Bente innførte Karina i 2008 Stenbråtenmetoden som ledd i spesialundervisningen på Stenbråten skole. Dette med stort hell. Metoden er derfor etablert som normen for spesialundervisning på skolen.

I 2014 startet Bente og Karina arbeidet med å implementere Stenbråtenmetoden i ordinære førsteklasser.

Karina har i samarbeid med Bente og Tell forlag, laget videoveiledning til hvert mål knyttet til Lesetrappa.

Stenbråtenmetoden er bygget på:

Helhetlig leseopplæring der avkoding og forståelse blir vektlagt samtidig.
Bokstavlæring i kombinasjon med fonologisk trening
Systematisk begrepsopplæring
Automatisering av delferdigheter
Direkte undervisning
Vurdering for læring av delferdigheter
Foreldreveiledning

TIPS, RÅD OG DISKUSJONER

Bli med i Stenbråtenmetodens facebook-gruppe!

Share by: